Svar: 9 mdr og døgnrytme - part II

22. februar 2021

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine spørgsmål - det er super fint, at du skriver tilbage, og jeg vil naturligvis gerne forsøge at uddybe så godt som muligt :)

Havregrød kan laves i gryde:

1 dl. havregryn
1.5 dl. koldt vand
1 lille tsk fedtstof
1 dl. modermælkserstatning

- Vand og havregryn kommes i en lille gryde, og det koges op.
- Skru ned for varmen og lade det koge i 2-3 minutter, imens du rører rundt.
- Sluk for varmen og tilsæt fedtstof og modermælkserstatning (mængden af mme kan variere lidt efter, hvor tyk eller tynd du ønsker grøden skal være)
- Hæld grøden over i en skål og server

Havregrød kan også laves i mikrobølgeovn:
1 dl. havregryn
1.5 dl. koldt vand
1 lille tsk fedtstof
1 dl. modermælkserstatning

- Bland havregryn og vand i en skål og sæt den i mikroovnen i 2-3 minutter på max effekt.
- Tag grøden ud, rør den sammen med en gaffel
- Tilsæt fedtstof og modermælkserstatning og rør igen med en gaffel, så grød, fedtstof og mme bliver godt blandet og konsistensen er god. Tilsæt mme i en mængde, som gør konsistensen passende. Og server.

Med hensyn til Semper retter på tube/klemposer, så kan disse bruges, når I er på tur. Hjemme vil jeg dog anbefale, at I giver ham grød og mos af en skål og med en ske - så han lærer, at mad netop skal spises på denne måde og ikke "suges" ind. Hvis I på sigt gerne vil lære ham, at måltiderne foregår ved bordet, og at man sidder i sin højstol og spiser med ske, gaffel og kniv, så er det en rigtig god idé at have disse rutiner nu. Samtidig har vi endnu ikke viden om, hvordan det at spise af en klempose påvirker barnets mundmotorik på sigt...

Med hensyn til frugtmos på glas eller i en klempose, så kan dette bruges som dessert, mellemmåltid eller som topping på en grød. Du skal dog være opmærksom på at frugtmos, som ikke indeholder nogen form for mel, flager eller gryn, ikke kan udgøre et måltid i sig selv. Derfor har jeg f.eks. i dagsplanen, som jeg har sendt dig foreslået, at du giver ½ bolle med smør og ost sammen med lidt frugtmos. Frugt i klemposer har ofte et meget højt sukkerindhold og alle fibre er fjernet - derfor er disse mere en "snack" for jeres dreng, og de bør ikke tage pladsen op for den rigtige mad.

Middagsretter, altså færdigretter til baby på glas, der passer til barnets alder, kan bruges som erstatning for frokost eller aftensmad, hvis I ikke er hjemme, eller hvis I skal have sushi, engelsk bøf eller lignende, som han endnu ikke kan spise - her er det fint at tilbyde ham en middagsret fra glas, som alternativ. Har du f.eks. rester fra aftensmaden dagen før, så kan du også give ham det.

Nej - du bør ikke give ham f.eks. Semper med laks, hvis han "nægter at spise sine rugbrødshapsere". Det vil blot lære ham, at han ved at lukke munden kan få dig til at give ham noget andet, som han måske heller vil spise, eller som er lettere for ham at spise... Du kan bruge det som supplement til jeres mad, så han kan f.eks. få det som supplement til hans rugbrødshapsere, eller du kan bruge det som smørbart pålæg på hans rugbrødshapsere - på den måde får han begge dele samtidig og lærer stadig at spise rugbrød, ligesom han øver sig i at spise lidt mere selv.

Der er ikke nogen faste retningslinjer for, hvor meget den færdiglavede babymad bør fylde i forhold til den hjemmelavede mad. Men det anbefales, at færdiglavet babymad kun udgør en lille del af barnets mad - og netop bruges på tur, når I ikke har adgang til at tilberede mad selv.

Derudover bør du være opmærksom på at færdiglavede grødprodukter ofte er meget søde i smagen, da de ...

Annonce

... indeholder forskellige sukkerarter. Det er vigtigt, at give din dreng almindelig hjemmelavet mad, så han lærer at spise mad, som ikke er unødigt sødt.

Med hensyn til at putte ham og give flasken i sengen, så er det her vigtigt, at I eleverer hans hovedgærde, hvilket ikke er det samme som at give ham støtte til hovedet. Han må ikke ligge med hovedpude. I kan elevere hovedgærdet ved at komme et sammenrullet håndklæde eller en lille pude ind under madrassen, så hele madrassen løftes lidt op og han derved ligger lidt højere med hovedet :)

Det er også vigtigt, at putte tidspunktet passer, så han er parat til at sove, når du putter ham.. Og du må naturligvis også meget gerne sidde med ham, give ham flaske i din favn, og når han så har spist den mængde mælk, som han viser behov for ½-1 flaske, så putter du ham fra din favn og ned i hans seng med putteklud og sut. Stå ved ham, lad ham mærke dine hænder på kroppen, så han ikke føler sig alene og lul ham på den måde ind i søvnen ved at vugge ham lidt og sige lidt beroligende ord som "sssh-sssh"...

Nogle børn har brug for at smågræde, og de klynker lidt, når de skal overgive sig til søvnen, men står man ved dem, holder hænderne på dem, giver dem sutten - eller nogle gange går lidt væk - så finder de ind i søvnen i løbet af få minutter, og de græder ikke rigtigt, men klynker mere... Hvis han græder rigtigt, altså virker rigtigt ked af det, så skal du ikke lade ham ligge, men tage ham op, trøste og berolige ham. Han må ikke ligge og være ulykkelig i sin seng, for så vil han begynde at forbinde det at sove med noget som ikke er trygt og rart, og det er vigtigt, at han forbinder det at skulle sove med noget dejligt.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Du skal derfor prøve at vurdere, når han græder, hvorfor han græder og forsøge at afkode hans gråd. Hvis han tydeligt er træt og græder, fordi han faktisk er lidt overtræt og derfor græder ganske kort tid, men hurtigt finder ind i søvnen med sut og klud, så er det rigtig fint at lade ham ligge - netop fordi han har brug for søvnen. Men græder han ulykkeligt, så skal du tage ham op, trøste, berolige og betrygge og så prøve at putte ham, når han igen virker parat.

De fleste børn vil i 9 måneders alderen have behov for 3 flasker i døgnet, og i 10-12 måneders alderen er det fint med 2 flasker. Efter 1 års alderen trappes ned til 1 flaske og efter et par måneder trappes flasken helt ud. De fleste børn stopper helt med flaske, når de er mellem 13-15 måneder gamle.

Da jeres dreng trives med 2 flasker - aften og sen aften - så synes jeg, at I skal bibeholde dette, og disse flaske skal han have indtil han bliver 1 år. Den 3. flaske kan gives før middagsluren - men - han kan i stedet også tilbydes mme af kop her og derfor allerede nu lære at blive puttet til sin middagslur uden flaske først - hvis han skal passes i dagpleje eller vuggestue snart, kan det være godt, at han kan puttes uden at være afhængig af flasken og samtidig er der ikke grund til at vænne ham til flaske før middagsluren, når den om et par uger skal væk igen - Derfor foreslår jeg, at du giver ham mme af kop på dette tidspunkt. Og det vil være fint med ca. 100 ml - når han aften og sen aften drikker knap 400 ml. Så få han ½ liter mme dagligt på denne måde, og det vil være super - derudover får han også mme via grød og mos.

Jeg håber, at jeg er kommet godt omkring det hele - og jeg vil også anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad", hvor du finder opskrifter, dagsplaner osv. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave 3. udg. 2. opl. 2019.

Rigtig meget held og lykke og fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger